Kategorier
News

Hiroshimas minnesdag 6 augusti 2021 under OS i Tokyo 2020 som spelas 2021

Under OS 2020 i Tokyo pågår idag Hiroshimas minnesdag arvet från Hiroshimas minnesdag fungerar som atombombning av Hiroshima och Nagasaki 1945 – 76 år sedan – en påminnelse om kärnkrig som lämnats för mänskligheten – som uppmanar till ett slut på kärnvapenavskräckning?

FN: s generalsekreterare António Guterres: ”Den enda garantin mot användning av kärnvapen är deras totala eliminering”, i ett videomeddelande till Hiroshima Peace Memorial i Japan, som hölls på fredag ​​morgon, lokal tid ”(FN-nyheter 5 augusti 2021).

USA detonerade två kärnvapen över de japanska städerna Hiroshima och Nagasaki den 6 respektive 9 augusti 1945. De två bombningarna dödade mellan 129 000 och 226 000 människor, varav de flesta var civila ”Atombombningar av Hiroshima och Nagasaki, Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_bombings_of_Hiroshima_and_Nagasaki

Smärtsamma minnen från krig och återuppbyggnad efter kriget.

Tidningen Asahi Shimbun och Reuter skriver om spelen idag (6 augusti 2021) att arrangören Internationella olympiska kommittén (IOC) inte har någon plan för att markera tystnaden idag – ett avslag på Hiroshimas begäran om att hedra offren.

Under sommar -OS 1964 vann det japanska damernas volleybollag guldmedaljen, och finalen sändes live – återupprättade tron ​​hos Japans folk i de smärtsamma minnena från krig och efterkrigstidens återuppbyggnad. Volleybollaget var smeknamnet Nichibo Kaizuka, Oriental Witches.

Det finns en diskurs om deras tränare Hirofumi Daimatsu, en japansk, militär krigsveteran, en plutonbefälhavare i den kejserliga japanska armén i Kina under andra världskriget och pressade damlaget att offra allt för staten. Tränare var känd som ”demonen” för sina brutala metoder .

Youtube: Japan vinner för första gången volleybollguld för kvinnor – OS 1964 i Tokyo: https://www.youtube.com/watch?v=coM7vkwh3js

Hiroshima mon amour en fransk New Wave romantisk dramafilm från 1959 i regi av franska filmregissören Alain Resnais med manus av Marguerite Duras en samproduktion av företag från både Japan och Frankrike. Handlingen är icke-linjära samtal mellan en fransk skådespelerska, Elle (som betyder ”henne”), och en japansk arkitekt, Lui (som betyder ”han”). Båda karaktärerna har minnen från kriget, Elle från Frankrike och Lui från Japan.

Filmen hoppar mellan händelser i presens med Han och Hon och dokumentära filmklipp vanligtvis från Hiroshima men också filmklipp från hennes ungdom i Frankrike film leaps (Bordwell/Thompson, 2010, sid 413). Filmen har konstfilmens struktur med Gaps – luckor i berättandet. Filmens modernistiska narration är självreflekterande (åskådaren bjuds in för att reflektera).

Marguerite Duras har byggt hennes manus till filmen som en musikalisk duett med en manlig och en kvinnlig röst som sammanflätas över bilden offscreen. Ofta vet inte åskådaren om det är riktiga dialoger, fanatiserade dialoger eller är en kommentator röst av skådespelarna sound track (Bordwell/Thompson, 2010, sid 413).

Filmens fragmenterade struktur påminner om Marguerite Duras hade band till den litterära rörelsen Den Nya Roman (fr., le Nouveau Roman) där stil och form står i centrum och undviker klassisk narration för att fokusera på sakernas detaljer i världen – helt avdramatiserat. Duras undersökte också en ”feminin modernism.” – “Hennes långsam, Lakoniska stil, med hjälp av statiska bilder och minimal dialog, söker efter ett utpräglat kvinnlig användning av språket“ (Bordwell/Thompson, 2010: 577).

Och man kan tänka på litterära influenser som Proust På Spaning Efter Den Tid Som Flytt där minnets episoder spelar en viktig roll. Postwar modernism ville vara mera sanna till livet än klassiska filmskaparna hade varit. Filmskaparna kunde kanske söka avslöja obehagliga verkligheter som fascismens hemskheter, och war and occupation (Bordwell/Thompson, 2010, sid 328).

Syftet med filmens moderna berättande är frågan om det är bättre att komma ihåg eller glömma en tragedi? Genom att Hon och Han återerinrar det förgångnas trauman för de en chans till att försonas med sig själva och förnya deras liv i framtiden i filmens öppna slut.

Duras introducerar en stilmässig poetisk konkretisering i ljud av dialogen som konkurrerande med bilden. Dialogen har musikaliska egenskaper och börjar att gestaltas på en nivå som är sensorisk snarare än semantisk. Några av de mest minnesvärda aspekterna av filmen är de skådespelaren röster som läser upp manuset och de rytmiska mönster av upprepningar och opposition inom dialogen, genom vilken en del av filmens centrala teman utvecklas. Dessa effekter är inbäddade i manuset, som också ger noggranna instruktioner med vilken ton manuset ska läsas (Davies 2010: 13-14).

Kompositören till filmusiken var Giovanni Fusco som arbetade mycket med Antonioni. En möjlig association till den rosy italienska neorealismens form och stil där det finns inklusive en svepande musikaliskt partitur som påminner om hur opera lägger ljudmässigt musiken som grund för en scens emotionella utveckling ( Bordwell & Thompson 2010: 333).

Karaktärsutvecklingen är drivkraften i filmen och syns i ploten med dialogen mellan Han och Hon. 15:41 in i filmen så ser Hon den sovande japanska mannens hand och får subjektiva evokationer som är stark ångest (emotional high point) dramatiska, ur hennes minne om hennes tyska älskares hand när han ligger död på marken. Hon tycks ha svårigheter att skilja mellan hennes nuvarande älskare i Japan och från hennes älskare i det förflutna i Tyskland.

Filmen klimax, konfliktens höjdpunkt och förändring blir när Hon säger ”Jag vill glömma dig” (fr., Je t’oublierai! je t’oublierai!) men Hon ändrar sig snabbt till “Ja du är Hiroshima!” och Hon får det självklara svaret att “Du är Nevers”.  Filmen slutar inte bara med en öppet slut utan med en ny möjlig framtid. Att namnge saker ger en känsla av kontroll och en tolkning en möjlig upplevd katarsis.

Källor:
UNA SWEDEN 2020: Minnesdag – 75 år sedan Hiroshima
https://fn.se/aktuellt/ovriga-nyheter/minnesdag-75-ar-sedan-hiroshima/

Atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki, Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_bombings_of_Hiroshima_and_Nagasaki

Tokyo 2020 Olympic Games -News https://olympics.com/tokyo-2020/en/news/

UN News 5 August 2021: Hiroshima memorial: UN chief laments slow progress on nuclear-free goal https://news.un.org/en/story/2021/08/1097212

Film: Hiroshima mon amour (1959) Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Hiroshima_mon_amour

Bordwell, David & Kristin Thompson (2010), Film History: An Introduction, McGraw-Hill: New York.

Davies, Rosamund (2010), Screenwriting strategies in Marguerite Duras’s script for ’Hiroshima, Mon Amour’ (1960). London: Greenwich Academic Literature Archive.

Oriental Witches Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Oriental_Witches

Iwona Merklejn (2014) The taming of the witch: Daimatsu Hirobumi and coaching discourses of women’s volleyball in Japan, Asia Pacific Journal of Sport and Social Science, 3:2, 115-129, DOI: 10.1080/21640599.2014.924692

IOC has no plan to mark moment of silence on Hiroshima anniversary https://www.reuters.com/lifestyle/sports/ioc-has-no-plan-mark-moment-silence-hiroshima-anniversary-2021-08-01/

Robert Whiting (Oct 21, 2014), Witches of the Orient’ symbolized Japan’s fortitude, Japan Times https://www.japantimes.co.jp/sports/2014/10/21/olympics/witches-of-the-orient-symbolized-japans-fortitude/

(Coach) Hirofumi Daimatsu Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Hirofumi_Daimatsu

Hirofumi Daimatsu in the International Volleyball Hall of Fame https://www.volleyhall.org/hirofumi-daimatsu.html

1964 Summer Olympics https://en.wikipedia.org/wiki/1964_Summer_Olympics

Volleyball at the 1964 Summer Olympics – Women’s tournament https://en.wikipedia.org/wiki/Volleyball_at_the_1964_Summer_Olympics_%E2%80%93_Women%27s_tournament

The Asahi Shimbun: Hiroshima stung by refusal to honor A-bomb victims at Games https://www.asahi.com/ajw/articles/14409110

Japan Times: Hiroshima marks 76th atomic bomb anniversary, urging end to nuclear deterrence https://www.japantimes.co.jp/news/2021/08/06/national/hiroshima-bombing-76th-anniversary/

Hiroshima Peace Memorial Museum Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Hiroshima_Peace_Memorial_Museum

Hiroshima Peace Memorial https://en.wikipedia.org/wiki/Hiroshima_Peace_Memorial

Image a the top from WikiMedia: File:Oriental Witches, volleyball at the 1964 Summer Olympics.jpg https://en.wikipedia.org/wiki/File:Oriental_Witches,_volleyball_at_the_1964_Summer_Olympics.jpg