UNESCO 10 NOV 2021: Idag lanseras rapporten ”Futures of Education report: Reimagining our futures together: A new social contract for education

OER Global Logo by Jonathas Mello is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0). http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/

Idag lanseras rapporten ”f  ”Reimagining our futures together: A new social contract for education” en milstens för framtiderna för alla människor med mål att implementera en jämnställd värld på vår planet med utmaningar som klimat och resurser och andra för rädda vår värld. Öppen fri utbildning för alla är vägen framåt som ett kraftfullt verktyg.

UNESCO Live event web cast idag 10 November 2021:

http://webcast.unesco.org/events/2021-11-ED-FOED/

Mera info:

https://events.unesco.org/event?id=1824251716&lang=1033

OER Global Logo by Jonathas Mello (global_oer_logo_manual_en) is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0). http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/

Hiroshimas minnesdag 6 augusti 2021 under OS i Tokyo 2020 som spelas 2021

Oriental Witches, volleyball at the 1964 Summer Olympics.

Under OS 2020 i Tokyo pågår idag Hiroshimas minnesdag arvet från Hiroshimas minnesdag fungerar som atombombning av Hiroshima och Nagasaki 1945 – 76 år sedan – en påminnelse om kärnkrig som lämnats för mänskligheten – som uppmanar till ett slut på kärnvapenavskräckning?

FN: s generalsekreterare António Guterres: ”Den enda garantin mot användning av kärnvapen är deras totala eliminering”, i ett videomeddelande till Hiroshima Peace Memorial i Japan, som hölls på fredag ​​morgon, lokal tid ”(FN-nyheter 5 augusti 2021).

USA detonerade två kärnvapen över de japanska städerna Hiroshima och Nagasaki den 6 respektive 9 augusti 1945. De två bombningarna dödade mellan 129 000 och 226 000 människor, varav de flesta var civila ”Atombombningar av Hiroshima och Nagasaki, Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_bombings_of_Hiroshima_and_Nagasaki

Smärtsamma minnen från krig och återuppbyggnad efter kriget.

Tidningen Asahi Shimbun och Reuter skriver om spelen idag (6 augusti 2021) att arrangören Internationella olympiska kommittén (IOC) inte har någon plan för att markera tystnaden idag – ett avslag på Hiroshimas begäran om att hedra offren.

Under sommar -OS 1964 vann det japanska damernas volleybollag guldmedaljen, och finalen sändes live – återupprättade tron ​​hos Japans folk i de smärtsamma minnena från krig och efterkrigstidens återuppbyggnad. Volleybollaget var smeknamnet Nichibo Kaizuka, Oriental Witches.

Det finns en diskurs om deras tränare Hirofumi Daimatsu, en japansk, militär krigsveteran, en plutonbefälhavare i den kejserliga japanska armén i Kina under andra världskriget och pressade damlaget att offra allt för staten. Tränare var känd som ”demonen” för sina brutala metoder .

Youtube: Japan vinner för första gången volleybollguld för kvinnor – OS 1964 i Tokyo: https://www.youtube.com/watch?v=coM7vkwh3js

Hiroshima mon amour en fransk New Wave romantisk dramafilm från 1959 i regi av franska filmregissören Alain Resnais med manus av Marguerite Duras en samproduktion av företag från både Japan och Frankrike. Handlingen är icke-linjära samtal mellan en fransk skådespelerska, Elle (som betyder ”henne”), och en japansk arkitekt, Lui (som betyder ”han”). Båda karaktärerna har minnen från kriget, Elle från Frankrike och Lui från Japan.

Filmen hoppar mellan händelser i presens med Han och Hon och dokumentära filmklipp vanligtvis från Hiroshima men också filmklipp från hennes ungdom i Frankrike film leaps (Bordwell/Thompson, 2010, sid 413). Filmen har konstfilmens struktur med Gaps – luckor i berättandet. Filmens modernistiska narration är självreflekterande (åskådaren bjuds in för att reflektera).

Marguerite Duras har byggt hennes manus till filmen som en musikalisk duett med en manlig och en kvinnlig röst som sammanflätas över bilden offscreen. Ofta vet inte åskådaren om det är riktiga dialoger, fanatiserade dialoger eller är en kommentator röst av skådespelarna sound track (Bordwell/Thompson, 2010, sid 413).

Filmens fragmenterade struktur påminner om Marguerite Duras hade band till den litterära rörelsen Den Nya Roman (fr., le Nouveau Roman) där stil och form står i centrum och undviker klassisk narration för att fokusera på sakernas detaljer i världen – helt avdramatiserat. Duras undersökte också en ”feminin modernism.” – “Hennes långsam, Lakoniska stil, med hjälp av statiska bilder och minimal dialog, söker efter ett utpräglat kvinnlig användning av språket“ (Bordwell/Thompson, 2010: 577).

Och man kan tänka på litterära influenser som Proust På Spaning Efter Den Tid Som Flytt där minnets episoder spelar en viktig roll. Postwar modernism ville vara mera sanna till livet än klassiska filmskaparna hade varit. Filmskaparna kunde kanske söka avslöja obehagliga verkligheter som fascismens hemskheter, och war and occupation (Bordwell/Thompson, 2010, sid 328).

Syftet med filmens moderna berättande är frågan om det är bättre att komma ihåg eller glömma en tragedi? Genom att Hon och Han återerinrar det förgångnas trauman för de en chans till att försonas med sig själva och förnya deras liv i framtiden i filmens öppna slut.

Duras introducerar en stilmässig poetisk konkretisering i ljud av dialogen som konkurrerande med bilden. Dialogen har musikaliska egenskaper och börjar att gestaltas på en nivå som är sensorisk snarare än semantisk. Några av de mest minnesvärda aspekterna av filmen är de skådespelaren röster som läser upp manuset och de rytmiska mönster av upprepningar och opposition inom dialogen, genom vilken en del av filmens centrala teman utvecklas. Dessa effekter är inbäddade i manuset, som också ger noggranna instruktioner med vilken ton manuset ska läsas (Davies 2010: 13-14).

Kompositören till filmusiken var Giovanni Fusco som arbetade mycket med Antonioni. En möjlig association till den rosy italienska neorealismens form och stil där det finns inklusive en svepande musikaliskt partitur som påminner om hur opera lägger ljudmässigt musiken som grund för en scens emotionella utveckling ( Bordwell & Thompson 2010: 333).

Karaktärsutvecklingen är drivkraften i filmen och syns i ploten med dialogen mellan Han och Hon. 15:41 in i filmen så ser Hon den sovande japanska mannens hand och får subjektiva evokationer som är stark ångest (emotional high point) dramatiska, ur hennes minne om hennes tyska älskares hand när han ligger död på marken. Hon tycks ha svårigheter att skilja mellan hennes nuvarande älskare i Japan och från hennes älskare i det förflutna i Tyskland.

Filmen klimax, konfliktens höjdpunkt och förändring blir när Hon säger ”Jag vill glömma dig” (fr., Je t’oublierai! je t’oublierai!) men Hon ändrar sig snabbt till “Ja du är Hiroshima!” och Hon får det självklara svaret att “Du är Nevers”.  Filmen slutar inte bara med en öppet slut utan med en ny möjlig framtid. Att namnge saker ger en känsla av kontroll och en tolkning en möjlig upplevd katarsis.

Källor:
UNA SWEDEN 2020: Minnesdag – 75 år sedan Hiroshima
https://fn.se/aktuellt/ovriga-nyheter/minnesdag-75-ar-sedan-hiroshima/

Atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki, Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_bombings_of_Hiroshima_and_Nagasaki

Tokyo 2020 Olympic Games -News https://olympics.com/tokyo-2020/en/news/

UN News 5 August 2021: Hiroshima memorial: UN chief laments slow progress on nuclear-free goal https://news.un.org/en/story/2021/08/1097212

Film: Hiroshima mon amour (1959) Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Hiroshima_mon_amour

Bordwell, David & Kristin Thompson (2010), Film History: An Introduction, McGraw-Hill: New York.

Davies, Rosamund (2010), Screenwriting strategies in Marguerite Duras’s script for ’Hiroshima, Mon Amour’ (1960). London: Greenwich Academic Literature Archive.

Oriental Witches Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Oriental_Witches

Iwona Merklejn (2014) The taming of the witch: Daimatsu Hirobumi and coaching discourses of women’s volleyball in Japan, Asia Pacific Journal of Sport and Social Science, 3:2, 115-129, DOI: 10.1080/21640599.2014.924692

IOC has no plan to mark moment of silence on Hiroshima anniversary https://www.reuters.com/lifestyle/sports/ioc-has-no-plan-mark-moment-silence-hiroshima-anniversary-2021-08-01/

Robert Whiting (Oct 21, 2014), Witches of the Orient’ symbolized Japan’s fortitude, Japan Times https://www.japantimes.co.jp/sports/2014/10/21/olympics/witches-of-the-orient-symbolized-japans-fortitude/

(Coach) Hirofumi Daimatsu Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Hirofumi_Daimatsu

Hirofumi Daimatsu in the International Volleyball Hall of Fame https://www.volleyhall.org/hirofumi-daimatsu.html

1964 Summer Olympics https://en.wikipedia.org/wiki/1964_Summer_Olympics

Volleyball at the 1964 Summer Olympics – Women’s tournament https://en.wikipedia.org/wiki/Volleyball_at_the_1964_Summer_Olympics_%E2%80%93_Women%27s_tournament

The Asahi Shimbun: Hiroshima stung by refusal to honor A-bomb victims at Games https://www.asahi.com/ajw/articles/14409110

Japan Times: Hiroshima marks 76th atomic bomb anniversary, urging end to nuclear deterrence https://www.japantimes.co.jp/news/2021/08/06/national/hiroshima-bombing-76th-anniversary/

Hiroshima Peace Memorial Museum Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Hiroshima_Peace_Memorial_Museum

Hiroshima Peace Memorial https://en.wikipedia.org/wiki/Hiroshima_Peace_Memorial

Image a the top from WikiMedia: File:Oriental Witches, volleyball at the 1964 Summer Olympics.jpg https://en.wikipedia.org/wiki/File:Oriental_Witches,_volleyball_at_the_1964_Summer_Olympics.jpg

Idag den 27 januari är FN:s Internationella Förintelsens Minnesdag 2021! Ekon – stormningen av Kapitolium

Wallenberg torget

“Den 27 januari 1945 befriades Auschwitz, ett av Nazitysklands största koncentrations- och förintelseläger, av sovjetiska Röda armén. Omvärlden fick då bevittna vad 12 år av nazistiskt styre hade skapat. ” Wikipedia

Porträtt: Dr Irene Hasenberg Butter en överlevare från Förintelsen
Född i Berlin 1930, uthärde Irene Butter förskräckelserna från förintelsen som ett judiskt barn som växte upp i det nazi-ockuperade Europa. När världen pausar för att komma ihåg folkmordet som dödade miljoner judar, säger Butter till CNN: s Clarissa Ward att vi måste vara vaksamma för att bevara demokratiska institutioner mitt i framväxande ”ekon” av förintelsen.”

ekon av förintelsen’ – stormningen av USA:s kongress Kapitolium den 6 januari 2021
Butter beskriver stormningen av Förenta staternas kongress Kapitolium den 6 januari 2021 som ett kuppförsök (Coup d’état) som ”ekar” förintelsen där hon nämner att många deltagare bar nazistsymboler.
https://edition.cnn.com/videos/world/2021/01/27/holocaust-survivor-irene-butter-intv-ward-pkg-intl-hnk-vpx.cnn/video/playlists/around-the-world/

Det som hände i Washington, DC, den 6 januari 2021, var ett försök att kuppa vår regering och en upplösning av demokratin som skyddar alla våra rättigheter. Jag såg också en T-shirt med orden” Camp Auschwitz ”. som andra antisemitiska symboler och slagord som används av upplopparna. ”

Butter, Irene 26 January 2021, ”Jag bevittnade Nazismens uppkomst på egen hand. Vi måste agera nu för att skydda amerikansk demokrati” CNN: Atlanta.
https://edition.cnn.com/2021/01/26/opinions/holocaust-fascism-un-capitol-riots-butter/index.html

Irene Butter’s bok en första hands vittnesmål: Holocaust memoir, Shores Beyond Shores (2019)
”De fördes till naziststyrda fängelseläger och slutligen till Bergen-Belsen, där Irene är en medfång med Anne Frank.”

https://bookshop.org/books/shores-beyond-shores-from-holocaust-to-hope-my-true-story/9781916190801

Statskupp (Coup d’état)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statskupp

Stormningen av Kapitolium 2021
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stormningen_av_Kapitolium_2021

Förintelsens minnesdag
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rintelsens_minnesdag

Idag den 20 november, The International Transgender Day of Remembrance 2020

”Det är bara november, men ändå är 2020 det dödligaste registrerade året för minoriteten transpersoner.

”När Transgender Day of Remembrance först började var transpersoner i många fall namnlösa offer, skrev Smith 2014 för The Advocate.”

”Våra mördare skulle göra sitt bästa för att radera vår existens från världen. Och domstolar, media och andra skulle fortsätta jobbet.
https://www.elle.com/culture/a34660519/transgender-day-of-remembrance-2020/

QX (20 nov 2020) Den smärtsamma listan över 350 dödade transpersoner under året som gått
https://www.qx.se/samhalle/varlden/204416/den-smartsamma-listan-over-350-dodade-transpersoner-under-aret-som-gatt/

I Sverige mördas också transpersoner i det samtida samhället, men detta kan inte alltid bevisas som ett hatbrott vilket åklagare uttrycker även om nazism är inblandad.

”Transgender Day of Remembrance avhålls årligen den 20 november till minne av de personer som mördats under året till följd av transfobi. Minnesdagen instiftades 1999 av transkvinnan Gwendolyn Ann Smith för att högtidlighålla minnet av Rita Hester som mördades i Allston, Massachusetts den 20 november året före”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Transgender_Day_of_Remembrance

Transgender Day of Remembrance (TDOR) är en årlig iakttagelse den 20 november som hedrar minnet av de transpersoner vars liv förlorades i handlingar mot transgender.
https://www.glaad.org/tdor

Det i berättas inte alltid i artiklar i Sverige att det var ett brott mot en transperson som blev mördad som i denna serie artiklar av SVT och SR:

SVT (31 maj 2017) Ytterligare en person döms för mord på 61-årig kvinna i Långshyttan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/sa-blir-domen-i-langshyttan-mordet

SR (28 augusti 2017) Ingen ny rättegång om mordet i Långshyttan
https://sverigesradio.se/artikel/6765325

SVT(10 februari 2017) Långshyttemordet: Tio döms efter brutala mordet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/langshyttemordet-langa-fangelsestraff-vantas

SVT (22 december 2016) Advokaten: ”Som en brittisk deckare”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/sista-rattegangsdagen-i-langshyttemordet

I andra artiklar berättas om nazismen i fallet

Dalademokraten (6 feb 2017) Huvudpersoner i Långshyttemordet gick i nazistmarschen i Borlänge
https://www.dalademokraten.se/artikel/huvudpersoner-i-langshyttemordet-gick-i-nazistmarschen-i-borlange

Detta är nazistiska NMR – Nazistiska Nordiska Motståndsrörelsen är, enligt Säpo, det största hotet, inom vit makt-miljön, mot Sveriges inre säkerhet.
https://www.dalademokraten.se/artikel/live-tv-nu-tagar-hundratals-nazister-genom-borlange-dt-sander-direkt

Aftonbladet (10 februari 2017) Mordet i Långshyttan inget hatbrott
NMR, som av Säpo anses vara den högerextrema organisation som utgör det största hotet mot Sveriges inre säkerhet, är ett parti som genom revolution vill skapa en nordisk nationalsocialistisk republik. Organisationen har dessutom uppmanat till våld mot HBTQ-personer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/9Jyyr/mordet-i-langshyttan-inget-hatbrott

All sources [Accessed 20/11/2020].

Skydda dig själv och andra från COVID-19: Information om COVID-19 från Världshälsoorganisationen (WHO)

Om COVID-19 sprids där du bor, håll dig säker genom att vidta några enkla försiktighetsåtgärder, till exempel fysisk distansering, bär en mask, hålla rummen väl ventilerade, undvik folkmassor, rengör händerna och hosta i en armbågeväck eller näsduk. Kontrollera lokala råd där du bor och arbetar.

Håll minst 1 meters avstånd mellan dig själv och andra för att minska risken för infektion när de hostar, nyser eller talar. Behåll ett ännu större avstånd mellan dig själv och andra när du är inomhus. Ju längre bort, desto bättre.
Gör att bära en mask till en normal del av vardagen med andra människor.

Råd för Coronavirus sjukdom (COVID-19) för allmänheten (2020)
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public

WHO: Här är grunderna för hur man bär en mask (English)
https://www.youtube.com/watch?v=ciUniZGD4tY&feature=youtu.be

Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Vanliga frågor
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/faq.html

Coronavirus sjukdom (COVID-19): Hur överförs den? (uppdaterad 20 oktober 2020)
COVID-19 orsakas av SARS-CoV-2-viruset, som sprider sig mellan människor, främst när en smittad person är i nära kontakt med en annan person. Läs mer:
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-how-is-covid-19-transmitted

75 år sedan: – den 27 januari 1945, Auschwitz-Birkenau: Förintelsens minnesdag 2020

Wallenberg torget

Wallenberg torget Stockholm. Tända ljus för minnet

Den 27 januari 1945 befriades Auschwitz, ett av Nazitysklands största koncentrations- och förintelseläger, av sovjetiska Röda armén. Omvärlden fick då bevittna vad 12 år av nazistiskt styre hade skapat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rintelsens_minnesdag

Event: Great Synagogue/ Judiska församlingen i Stockholm

Tid: 27 januari 2020 klockan 18:00–19:15 (UTC+01, Stockholm time zone).

Plats: Judiska församlingen i Stockholm
Wahrendorffsgatan 3 B, 103 91 Stockholm

Info: https://www.facebook.com/events/759738124528126/

Igår söndag den 26 januari – Emerich Roth, 95 år, en överlevande och ett vittne – höll en föreläsning på Judiska Museet, i Stockholms äldsta synagoga.
https://judiskamuseet.se/kalendarium/emerich-roth-infor-forintelsens-minnesdag/

Emerich Roth: – “En ny generation utan historisk kunskap är utan chans att undvika att upprepa historiens misstag.

Roth kom att vara fånge i fem olika koncentrationsläger, och endast han och hans syster Elisabeth överlevde. Efter kriget var Emerich svårt medtagen och var 175 centimeter lång och vägde 34 kilo. Han låg på sjukhus och fick ett brev från någon med samma efternamn, vilket var hans kusin. I brevet stod det att hans syster hade överlevt och befann sig i Sverige.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Emerich_Roth

__________________________________

Vidare läsning:

The Holocaust – Khan Academy
https://www.khanacademy.org/humanities/world-history/euro-hist/human-rights/v/the-holocaust

UR Samtiden – Emerich Roth – vägen ut (2012)
https://urplay.se/program/172061-ur-samtiden-emerich-roth-vagen-ut-forelasning-och-film

SVD: ”Flera överlevande är väldigt oroade i dag” ( 2020-01-27)
https://www.svd.se/hogerextremister-och-islamister-oroar-overlevande

SVD: ”SD-medlemmar behöver en avhopparverksamhet” ( 2020-01-26)
https://www.svd.se/sd-medlemmar-behover-en-avhopparverksamhet

__________________________________

9 november 2019 – 30 år sedan Berlinmurens fall

Idag är det 30 år sedan hösten. Uppskattar du din frihet?

Image licens: Kilometer Kunst Bethaniendamm, Berlin Kreuzberg, 1986. Author de:Benutzer:Noir.
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=File:Thierry-Noir-Bethaniendamm04.jpg

”Thierry Noir är en fransk konstnär som påstås vara den första gatukonstnären som målade Berlinmuren. [1] Hans färgglada målningar, som ofta har tecknad-liknande profiler, anses nu vara ikoniska och kan fortfarande ses på East Side Gallery. Han bor och arbetar för närvarande i Berlin, Tyskland. [2] I april 1984 började Noir och Christophe-Emmanuel Bouchet måla Berlinmuren och målade så småningom 1 kilometer av den. [6] Inledningsvis var västra Berliners inställning till Noirs arbete försiktig, ofta till och med fientlig. Vissa trodde att han arbetade för budgetpengar och var emot sådana pengar från sina skatter. Andra trodde att Tieris uppgift var att skapa en mer ”presentabel” vägg, som de inte kunde hålla med om. [5] ”
https://en.wikipedia.org/wiki/Thierry_Noir

Vad är det kulturella arvet från murens fall?

Berlinmuren (tyska: Berliner Mauer, uttalad [bɛʁˈliːnɐ ˈmaʊ̯ɐ] (Om denna ljudlista)) var en skyddad betongbarriär som fysiskt och ideologiskt delade Berlin från 1961 till 1989. [1] Konstruktion av muren inleddes av den tyska demokratiska republiken (GDR, Östtyskland) den 13 augusti 1961. … Under många år efter återföreningen talade människor i Tyskland om kulturella skillnader mellan öst- och västtyskarna (i allmänhet Ossis och Wessis), ibland beskrivna som Mauer im Kopf (muren i huvudet ). En undersökning i september 2004 fann att 25 procent av västtyskarna och 12 procent av östtyskarna visste att öst och väst borde separeras igen med en ”mur”. (Wikipedia Berlin Wall)
https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Wall

Berlinmurens fall år 1989 skulle skicka ut nya chock vågor som ett startskott till globaliseringen senare med de nya mediakorporationerna som efterträder militära koloniseringen. Under 80-talet så expanderade transnationella företag i huvudsak från USA vilket gick hand i hand med spridningen av neoliberalism (Fulcher & Scott 2011: 383).

Utställning på Nationalmuseum Stockholm: 1989 – ​kultur och politik
“Höstens utställning på Nationalmuseum kretsar kring ett av historiens mest dramatiska ögonblick, Berlinmurens fall 1989. …Utställningen innehåller dokumentärfoto, porträtt, affischer, video och design av konstnärer, fotografer och formgivare som Richard Avedon, Ron Arad, Cecilia Edefalk, Nan Goldin, Willliam Kentridge, Barbara Kruger, Boris Mikhailov, Tracey Moffatt, Ingrid Orfali, Ingegerd Råman, Philippe Starck, Lars Tunbjörk, Pia Wallén och Andres Serrano. …De politiska omvälvningarna i Östeuropa fortsatte under de följande åren. Fria val hölls i ett antal länder, de två tyska staterna återförenades den 3 oktober 1990 och Sovjetunionen upplöstes i slutet av år 1991. I Jugoslavien ledde utvecklingen efter kommunismens sammanbrott till ett långvarigt krig.”
https://www.nationalmuseum.se/utst%C3%A4llningar/1989-kultur-och-politik

I ett radioprogram ”Europapodden” om murens fall uppstår frågan om många inte uppskattar sin frihet i Tyskland? Mitten i de politiska partierna har försvagats? Många känner inte längre att de representeras av anläggningen?
Många uppskattar inte sin frihet (SR 5 Nov 2019) https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1388164?programid=4941

Europapolitiken drivs längre och längre mot ytterkantarna som professor Stefan Hedlund skriver? Är det ett val mellan nyliberalismen och nationalismen? ”Europeisk politik driver allt längre ut mot ytterkanterna” (SVD 2017)
https://www.svd.se/europeisk-politik-drivs-allt-langre-ut-mot-ytterkanterna

En annan konstnär som bjuder in åskådarna om förändringarna i efterkrigets Berlin är Shimon Natti som skapar verk i sin serie “Writings on the wall” (1991-2) genom videoprojektion av gamla arkivfoton med motiv av dynamiskt judisk folkliv innan förintelsen som Nattie projicerar mot nedgångna byggnader i gamla judekvarteren som juxtaposition. Många delar av Berlin är fortfarande försakade sedan kriget då stora delar blev sönderbombade. Här blir reaktioner från de icke-judiska boende som upplever att de anklagas antingen för vara profitörer på judarnas utrotning eller för vara anklagade för vara judar själva, vilket kanske visar att det har inte förändrats så mycket? (Kalb 2013: 150).

Artist Shimon Natti projekt page
http://shimonattie.net/portfolio/the-writing-on-the-wall/

Human Right Watch: Tyskarna reflekterar över 30 år sedan Berlinmurens fall
”Debatterna den här veckan visar också att Tyskland fortfarande står inför många problem med mänskliga rättigheter. Human Rights Watchs årliga översyn listar attacker mot migranter, främlingsfientlighet och antisemitism bland sådana problem. Ändå betyder enhet att tyskarna, var de än bor, har kunnat förlita sig på statliga institutioner, byggda på rättsstatsprincipen, för att hantera sådana problem. Det är en prestation – och en värd att fira. ”
https://www.hrw.org/news/2019/11/04/germans-reflect-30-years-fall-berlin-wall

////// Källor och mer konsthistoria som läser om Berlinmuren:

///// Sources and more art history reading about the Berlin Wall:

Kalb R. Peter (2013), Art since 1980: Charting the contemporary, Laurence King Publishing:
London.

Khan Academy
https://www.khanacademy.org/humanities/art-1010/architecture-20c/a/the-berlin-wall-as-a-political-symbol-edit

Fulcher James & John Scott (2011), Sociology, Oxford University Press: Oxford

List of Berlin Wall Segments (art works)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Berlin_Wall_segments

Piece of Berlin Wall, a gift of Germany, unveiled at UN garden (2002)
https://news.un.org/en/story/2002/04/31462-piece-berlin-wall-gift-germany-unveiled-un-garden

Många uppskattar inte sin frihet (5 Nov 2019)
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1388164?programid=4941

/////////////////////////////

Den första abstrakta målaren i modernismen var en kvinna? Hilma Af Klint – utställning 5 OKT 2019 – 9 FEB 2020?

Konsthistoria måste skrivas om? När bygger den svenska staten ett Hilma Af Klints-museum i Sverige?

Konstnär: Hilma Af Klint 1862 – 1944. Utställning på Millesgården.

Den nya lysande filmen om artisten: BEYOND THE VISIBLE – HILMA AF KLINT – Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=D1e4OXGkim0

Nu utställning på Millesgården 5 OKT 2019 – 9 FEB 2020:

MÅLERI OCH ANDLIGHET
Hilma af Klint – Tyra Kleen – Lucie Lagerbielke
5 OKT – 9 FEB 2020
https://www.millesgarden.se/aktuella-utstallningar.aspx

”Vad Kandinsky inte visste är att en svensk målare med namnet Hilma af Klint skapade sin första abstrakta målning i sin studio i Stockholm 1906”
https://www.tate.org.uk/tate-etc/issue-27-spring-2013/first-abstract-artist-and-its-not-kandinsky?fbclid=IwAR3d0tYRNB-COf7dY3Vq4VsS_azJNXCRgRR8h1VMmne21Uz_c5dI4s8sr0E

Eller visste Kandinsky om Hilmas målningar? Filmen föreslår att det kan vara möjligt genom Rudolf Steiner foton av hennes målningar?

”1906, efter 20 år med konstnärliga verk, och vid 44 års ålder, målade Hilma af Klint sin första serie abstrakta målningar. ”
Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Hilma_af_Klint

50 år sedan Stonewall-upproret 28-29 juni 1969: Homosexualitet var en psykisk sjukdom och diskriminering

Stonewallupproret (även Stonewallrevolten) var en serie våldsamma demonstrationer 1969 mot en polisrazzia mot homosexuella och transpersoner på baren Stonewall Inn i New York. Upproret spreds snart till större delar av gayrörelsen i Greenwich Village. …Händelsen brukar anses vara en vändpunkt för gayrörelsens kamp och den homosexuella frigörelsen, eftersom man spontant slöt sig samman och slog tillbaka. Året efter revolten hölls New York Pride till minne av årsdagen efter upproret. Denna Pride är ursprunget till dagens alla prideparader.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stonewallupproret

Om konstverket på platsen Gay Liberation Monument (1992) är ett monument med en staty Gay Liberation av konstnären George Segal (1924 – 2000.) Monumentet som hyllar Stonewall upproret den 28 juni 1969 är en händelse som ses som början på den moderna hbt rörelsen. Parken med monumentet ligger i området Greenwich Village i New York. Segals monument ligger inom det nationellt registrerade Stonewall National Monument som inkluderar Christopher street och Christopher park mitt emot the Stonewall Inn som var baren där upproret startade. Upproret handlade om att polisen gjorde razzior mot gay barer för att få mutor angående sprittillstånd

Det är fyra figurer som representerar ett par av män och ett par av kvinnor. Skulpturerna har en vit yta som liknar gips. Paret av kvinnor sitter på en bänk och paret av män står upp. Båda paren håller ihop varandra i en ömsint och nära relation. Visar en vardaglig scen.

Skulpturerna är gjorda av brons och vit-lackade. De var gipsavgjutningar av människor De gjöts redan 1980 men fick inte vara först i New York. Först 1992 blev de flyttade till New York och invigdes som del av monumentet. Inskription: GAY LIBERATION / BY / GEORGE SEGAL / BRONZE CAST — 1980 / DEDICATED — 1992 /—/ GIFT OF THE MILDRED ANDREWS FUND / TO THE CITY OF NEW YORK /

Segal figurer berättar om en scen som ser ut som vardag utspelad på en lugn dag i parken som i en tableaux scen. Den vita färgen ger en slags spöklikt och melankoliskt uttryck och de har en slags anonymitet. Det finns kritik av val av konstnär eftersom George Segal är heterosexuell och inte hbt.

Hur kan detta verk bredda diskursen om minne och historia?

Är de överdrivna stereotyper som hos konstnärens Kara Walker? Monumentet heter Gay liberation vilket associerar Stonewall till de homosexuellas kamp för rättigheter att vara synliga publikt och skyddas med samma rättigheter i samhället. Under denna tid på 80-talet och början på 90-talet var inte transpersoner integrerade i HBT rörelsen utan man talade bara om Gay &
Lesbian. De fyra figurerna är vita och ser ut som medelklass.

Stonewall upproret ledd av de människor som trakasserades mest av polisen; de färgade transpersonerna på baren. De två mest berömda var den svarta transpersonen Marsha P. Jonsson 25 år som uppträde där på baren som dragartist och den puertoricansk transpersonen Silvia Rivera 17 år. Marscha
som var först att angripa en polisbil vid baren skulle senare bli mördad 1992 (Wikipedia, Marsha P. Johnson). Men redan 1973 hade Silvia hållit tal i Washington Square Parc där hon anklagade gayrörelsen för vara racistisk, exkluderade och transfobiskt (Wikipedia, Sylvia Rivera). Vardagen för transpersoner var fullt med våld, övergrepp, polisbrutalitet,
fängelse och fattigdom som visas i dokumentären Major! (2014).

Men direkt efter av upproret accepterades inte transpersoner av den större minoriteten homosexuella vid demonstrationer utan de fick vänta till år 2000 för accepteras i hbt berättelsen. Istället skapade myten av de homosexuella att de själva hade lett Stonewall upproret. Det är detta minne och historieskrivning som Segal använder på liknande sätt som konstnären Eleanor Antins mors minne om Vilnius; romantiserat, förskönat och fiktivt.

Här visar det sig hur komplext våra personliga minnen fungerar. Interaktivt minne som socialiseras med andra och påverkar hur vår historieskrivning konstrueras på olika nivåer både genom urval och mytologi. Vissa stereotyper skapas för skapa våra nya visioner av samhället och andra människor som bidragit till konst, filosofi och kultur kanske utelämnas helt för skapa de nya visionerna? Ungefär som när en borthuggen stenstaty av en oönskad kvinnlig farao döms till glömska? Vi kan alla sakna minnesbilder vi aldrig har haft? En känsla av tomhet som är större än det rationella? Med tiden kan vi alla lära oss att samexistera?

Referenser

Kalb R. Peter (2013), Art since 1980: Charting the contemporary, Laurence King Publishing:London.

Wikipedia, Marsha P. Johnson
Available from: https://sv.wikipedia.org/wiki/Marsha_P._Johnson [Accessed 28/05/17].

Wikipedia, Sylvia Rivera
Available from: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sylvia_Rivera [Accessed 28/05/17].

Major!
Available from: http://www.missmajorfilm.com/synopsis.html [Accessed 28/05/17].

Gay Liberation Monument
[Accessed 28/06/19]. https://en.wikipedia.org/wiki/Gay_Liberation_Monument

Samernas nationaldag 6 februari 2019

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sami_flag.svg

Tema: Upprättelse

Konstutställning: ”TIDSRESA” 26 JANUARI – 24 FEBRUARI 2019

Vandringsutställningen Áigemátki, eller Tidsresa, omfattar samisk samtidskonst och är skapad av samiska konstnärsförbundet SDS, som har som mål att öka kunskapen om samisk samtidskonst och samisk kultur.

Utställningen innefattar varierande verk av samiska konstnärer, som är bosatta i Sverige, Norge och Finland, och markerar starten på en kulturell och politisk upprättelse för samerna. Konsten återspeglar de förhållanden och känslor som skapats av utvecklingen av Sápmi under de senaste 100 åren, med fokus på framtida Sápmi.

Deltagande konstnärer är: Victoria Andersson, Tomas Colbengtson, Monica Edmondson, Bente Geving, Annelise Josefsen, Per Isak Juuso, Inger Blix Kvammen, Britta Marakatt Labba, Mathis Nango, Hege Annestad Nilsen, Hilde Skancke Pedersen, Synnøve Persen, Outi Pieski, Gjert Rognli, Maret Anne Sara, Odd Marakatt Sivertsen, Lena Stenberg, Anders Sunna, Liselotte Wajstedt och Eva Delving Wiklund.

PLATS: Edsvikens Konsthall
https://www.edsvik.com/tidsresan/

Konstskolan om De Mänskliga Rättigheterna klassificerar denna fina utställning som mycket viktigt för de Mänskliga Rättigheterna.

UTSTÄLLNING: Låt älven leva. Viljan till självbestämmande och en ny världslighet.5.2–22.4 2019

De samiska konstnärerna spelade en framträdande roll i den dramatiska Alta-konflikten (1978 – 1982) i norra Norge. Under parollen ”Låt älven leva!” mobiliserades protester mot en förödande omställning av Alta-älven. Aktionen växte fram utifrån en bred solidaritetsrörelse – såväl det samiska som det norska och internationella. Utställningen presenterar ett fyrtiotal konstnärers arbeten.

Konstnärer Jon Ole Andersen, Áillohaš/Nils-Aslak Valkeapää, Maria Thereza Alves, Jimmie Durham, Elle Márjá Eira, Mai-Lis Eira, Aage Gaup, Trygve Lund Guttormsen, Josef Halse, Geir Tore Holm och Søssa Jørgensen, Rose-Marie Huuva, Berit Marit Hætta, Susanne Hætta, Iver Jåks, Keviselie/Hans Ragnar Mathisen, Britta Marakatt-Labba, Joar Nango och Tanya Busse, Rannveig Persen, Synnøve Persen, Máret Ánne Sara, Arvid Sveen, Catarina Utsi, Elin Már Øyen Vister m fl

Utställningen, som producerats av Office for Contemporary Art i Oslo, där den också visades förra året, presenterar ett fyrtiotal konstnärers arbeten med kopplingar till aktionen.

PLATS: Tensta Konsthall
http://www.tenstakonsthall.se/?lt-lven-leva-viljan-till-sjlvbestmmande-och-en-ny-vrldslighet-

 

Sverige har inte skrivit på, ratificerat Konventionen om ursprungsfolk och stamfolk. Källa Svenska Wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konventionen_om_ursprungsfolk_och_stamfolk

Samernas nationaldag firas sedan 1992 den 6 februari för att högtidlighålla minnet av den första samiska kongressen som ägde rum denna dag 1917 i Trondheim.[2] Beslutet om samernas nationaldag fattades på den 15:e samiska konferensen i Helsingfors. Samernas nationaldag firas i hela Sameland. Den 6 februari är en flaggdag och i Sverige flaggar många kommuner i de samiska områdena med både den samiska och den svenska flaggan.[3] I Norge utlystes dagen till allmän flaggdag inför 2004.[4]

Samekonferensens beslut 1992[2] var formulerat på nordsamiska och innehöll begreppet ”sámi álbmotbeaivi”, som översatt till svenska blir ”samernas nationaldag”. Dagen firades första gången 1993.[2]

Samernas nationaldag är till för alla samer, oavsett var de bor och på den dagen ska den samiska flaggan hissas och Sámi soga lávlla (Samefolkets sång) sjungas på samiska. Samernas nationaldag kan firas med tårta och jojk.[5][6] Sökmotorn Google uppmärksammade 2010 samernas nationaldag genom att ha ett samiskt tema på sin logotyp.
Källa: Svenska Wikipedia, Samernas nationaldag: https://sv.wikipedia.org/wiki/Samernas_nationaldag

Samer (nordsamiska sámit eller sápmelaččat, föråldrad benämning lappar i Sverige och Finland samt finner i Norge) är ursprungsbefolkning i Sameland (Sápmi), ett ej väldefinierat område i norra Norge, Sverige och Finland samt på Kolahalvön i Ryssland.

Antalet samer uppskattas till mellan 80 000 och 100 000. Av dessa bor 50 000–65 000 i Norge, 20 000–40 000 i Sverige, ca 8 000 i Finland och ca 2 000 i Ryssland.[1]

Samerna har en till stor del gemensam kultur och många levde seminomadiskt eller nomadiskt fram till början av 1900-talet. Det finns ett tiotal samiska språk eller varieteter, vilka tillhör de finsk-ugriska språken, som ingår i den uraliska språkfamiljen. En fornsamiska utvecklades – förmodligen med samisk-finskt urspråk – för ungefär 2 000–2 500 år sedan.[2] Det är också från den tiden som nutida forskare anser det vara meningsfullt att tala om en samisk etnicitet eller kultur.[

Samerna utgör nationell minoritet i Norge, Sverige[4] och Finland. Samiska varieteter har status som minoritetsspråk i Sverige och delar av Finland och Norge, och är officiellt språk i 19 svenska så kallade förvaltningskommuner för samiska som minoritetsspråk.[5][6] Samerna har erkänts som ett ursprungsfolk i Sverige, Norge och Finland. Norge har även ratificerat Konventionen om ursprungsfolk och stamfolk.

Självständiga sameting (parlament där samer har rösträtt) som har inrättats av och erkänts av landets regering finns i Norge sedan 1989, Sverige sedan 1993 och Finland sedan 1996, medan Sametinget i Ryssland, bildat på eget initiativ 2010, ännu inte erkänts av landets regering.[7]
Källa: Svenska Wikipedia Samer
https://sv.wikipedia.org/wiki/Samer

Den gemensamma flaggan är från 1986. Då godkändes den av av det Nordiska Samerådet vid en konferens i Åre. Flaggan är formgiven av Astrid Båhl från Skibotn, Norge och varken färger eller symboler är någon slump.

Cirkeln är en symbol för både solen och månen. Solringen är röd och månringen är blå. Flaggans färger, röd, blå, grön och gul kommer från den traditionella samiska dräkten, kolten.”

Källa: Samer.se
http://www.samer.se/1146